Det sämsta rådet jag fått.



Som elev på både gymnasium, folkhögskola och högskola så har man haft ganska så många lärare. Gästlärare, professorer, vanliga lärare och sen lägg till alla fototidningar man lusläst. Man får så många råd, tips och ord att man nästan kollar i kors. Vissa råd och ord är helt klart bättre än andra. Andra råd och ord bör man bara sålla bort.

Som när en lärare sa "ja, när en bildjournalist börjar fota blommor då vet man att det är dags att lägga kameran på hyllan".
 Givetvis följt av ett "hö-hö-hö". Klassen fnissade med. Men jag har ångrat varenda gång jag tänkt på det där att jag också fnissade. Ett skitkorkat "råd" rent ut sagt.

Personligen tycker jag att nyfikenhet är en av de bästa egenskaperna i det här yrket, och det är en styrka att vara lika nyfiken på blommor som på en orättvisa i samhället. Man måste få gå igång på de små sakerna och man måste låta sig själv bli exalterad över de små sakerna i livet.

Jag tror snarare att när man inte vågar uppskatta små saker i livet, då ska man lägga kameran på hyllan.
Nu kanske ni tycker jag övertolkar situationen men jag brukar tänka på den då och då. Och att alla jobb förtjänar bra bilder, även de små.

/Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar